HomeZahradaLampa Bourgie je tak trochu levičárka

Lampa Bourgie je tak trochu levičárka

Desetiletá ikona ztělesňuje buržoazní žánr v „lidovém“ materiálu umělé hmoty.

Tuto sezónu uplynulo přesně deset let, odkdy Ferruccio Laviani, představitel mladší generace italských designérů, vytvořil ikonickou stolní lampu.

Jako dvorní návrhář plastového impéria Kartell ji pod mnohomluvným názvem Bourgie uvedl v oddělení jeho hračkářsky rozveselených lamp.

I světelná „buržujka“ je tak trochu designérskou hračkou. Vychází z dekorativního rozmaru barokní předlohy a téma „vysoké kultury“ interiérového vybavení zhmotňuje v „poklesnutém“ materiálu umělé hmoty.

Vtip a ironie
Ozdobný bestseller Bourgie je výstižným příkladem nálad té doby. Nultá léta podnikala mnohá ornamentální rozpustilost v reakci na chladný high-tech či distingvované tvarosloví 90. let minulého století.

Naplno to rozbalili v karnevalu forem, barev, vzorů, motivů, ale především silné dávky (dů)vtipu.

Laviani (1960) poučený postmoderní zkušeností také ironizoval na téma designérské ušlechtilosti. V případě lampy Bourgie sáhl do historie.

Její křivky odvodil ze siluet barokních svícnů, ale interpretoval je jazykem současného designu – vylisoval je z transparentního plastu (polykarbonátu). Právě remix všedního materiálu s vyjímečností stylistické citace dodává výsledku estetické napětí.

Aureola luxusu
K tomu, aby se nějaký interiérový objekt stal ikonou, nestačí jen promyšlený autorský koncept, ve kterém se zrcadlí duch doby. Významnou, možná mnohem důležitější roli hraje účelnost. V případě lampy Bourgie jde o jednoduchou úlohu. V prostoru má zářit svou suverénní krásou ak tomu tlumeným světlem.

Laviani dosáhl jiskřivý účinek osvětlení použitím čirého průsvitného plastu na konstrukci i na vroubkovaném stínítku. Světlo po něm klouže, zrcadlí a lomí v tisících paprsků.

Výsledkem je příjemná záře, která umocňuje přepychovou image svítidla. Jako by mu to nestačilo, později doplnil ještě luxusnější variace – lampy ve strhující elegantní černé barvě či v metalických tónech zlata, nebo stříbra.

Dvojnásobná oslava
Desáté narozeniny plastové krásky Bourgie se překrývají s dalším výročím. Společnost Kartell slaví 65 let úspěšného umělohmotného byznysu.

Dnes reprezentuje to nejlepší, co design „Made in Italy“ činí tak výjimečným: vůli invence, pronikavou tradici řemeslného mistrovství i vytříbenou stylistickou obratnost.

Kartell založil v roce 1949 – na úsvitu exploze plastového průmyslu – chemický inženýr Giulio Castelli. Původně měl v úmyslu vyrábět produkty pro automobilový průmysl, laboratorní výbavu a doplňky do domácnosti v té době z průkopnického materiálu – umělé hmoty.

Úsilí důmyslně aplikovat vyspělá materiálovo-technologická řešení v každodenních předmětech si Kartell uchoval dodnes. Díky tomu přeměnil zmíněnou „banální“ umělou hmotu na výjimečnou matérii hodnou tvůrčího zaujetí vizionářských designérů.

- Komerční sdělení -pr clanky

Najnovjše články